Het word steeds moeilijker en omslachtiger om een verkeersdeelnemer bij het negeren van een stopteken een aangifte van op te maken. Wij als deelnemer bij een Stichting voor een evenement verkeersregelaars pool hebben tot nu toe in 2017 al 60 evenementen geholpen bij de verkeersstromen. Je kan je dan voorstellen dat er best een hoop verkeersdeelnemers het stopteken negeren, andere en de verkeersregelaar in gevaar brengen. Je word geleerd, veiligheid van jezelf voor alles. Ook word je geleerd dat je potlood en papier bij je moet hebben voor het noteren van kentekens. Maar dat is allang niet meer de eis. Tegenwoordig moet je kleur, merk/type en kenteken noteren. Als de politie dan het kenteken natrekt, moet de kleur/merk/type ook overeenkomen. Maar soms heb je alleen een kenteken als een doorrijder met hoge snelheid langs je raast en kun je er verder weinig mee, de politie doet dan in de meeste gevallen niks. Een getuige, ja die heb je tegenwoordig ook nodig om te vermelden in de aangifte. Dus als je aan het regelen bent op een drukke locatie, en je krijgt te maken met een situatie dat je een doorrijder gaat noteren, dan ben je wel even bezig met de gegevens, kijken of er een getuige in de buurt is en wil meewerken. Wat er dan gebeurd, je bent afgeleid en je taak als omschreven in je Post en Taak instructie niet kan uitvoeren voor een moment. Want je kan alleen staan als verkeersregelaar en voordat je een aflossing hebt, kan dat soms wel even duren.

Een verkeersregelaar moet tegenwoordig zelf aangifte doen op het Politie bureau. Gelukkig heeft onze Stichting daar een mooi formulier voor die je kan invullen. Maar het is erg omslachtig en erg veel werk. De kans dat de overtreder een boete op de mat krijgt is klein omdat je wel alle gegevens moet leveren. Veel doorrijders blijven dan ook ongestraft. Als verkeersregelaar maak je tegenwoordig keuzes, is het levensbedreigend?, JA! dan doen we zeker een aangifte, maar de rest? Het is teveel aan rompslomp.
Het zou zo moeten zijn dat , aangezien wij voor 99% met portofoons werken, dat wij in een situatie een kenteken doorgeven aan de coördinator, en verder kunnen met ons taak.Na het evenement zou dan de coördinator met de verkeersregelaar de situatie bespreken waarna de coördinator het verder afhandelt  met de politie. De politie zou dan eventueel met de verkeersregelaar kunnen afspreken om even bij elkaar te komen voor heldere uitleg van de situatie doe zich heeft voorgedaan en indien beslissend, gaat de boete de deur uit. Dit alles binnen 48 uur voor versheid van informatie.
Het is en blijft ook een kwestie van vertrouwen, maar vertrouw mij er maar op, als wij een kenteken noteren, dan is het ook een overtreder. Zolang er nog geen levensbedreigende situatie is opgetreden, zal ik ook geen doorrijder noteren. Het is te veel rompslomp en tijdrovend. Gewoon voor de verkeersregelaar tijdens zo een situatie, kenteken noteren/doorgeven via portofoon en verder met je taak instructies. Want daar sta je voor.

Nog een andere situatie wat een best grijs gebied is, Bij het afsluiten van een woongebied met C1 borden voor inkomend verkeer, waarbij de inwoners dondersgoed weten via een brief dat het verkeersvrij gebied is, er toch voor 80% aan toestromend verkeer het hek met C1 bord negeren en er voorbij gaan…. Daarom staan er verkeersregelaars met de taak, hek bewaker. Maar je zou er eigenlijk een camera op moeten hangen aan het hek en voor elke overtreding een boete uitdelen.

Anyway, als verkeersdeelnemer, houd je gewoon aan de tekens die een verkeersregelaar geeft. Voor iedereen dan duidelijk en dus geen levensbedreigende situaties. Wij staan er niet voor niets!

Ik hoop dat het vereenvoudigd word voor de verkeersregelaar om een verkeersovertreder te laten boeten. Het is momenteel puur tussen verkeersregelaar en de politie. De Coördinator/Organisatie/Gemeente blijven buiten schot en hoeven niks te doen. Heel krom. Eigenlijk hoef je het niet eens te melden aan de Coördinator/Organisatie/Gemeente dat je een overtreder hebt. Want het is toch iets tussen de verkeersregeleaar en de politie verder. De Coördinator/Organisatie/Gemeente kunnen en doen er toch niks mee….. KROM!

 

Leave a comment

There are no comments yet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *